Dlaczego potas jest tak ważny?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dlaczego potas jest tak ważny? Tag: potas    potas w warzywach    potas właściwości    witaminy w warzywach

Dzisiaj dużo mówi się o zbilansowanej diecie, która ma dawać organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a jednocześnie być dla nas smaczna. Czasami udaje się nam wprowadzić zbilansowane posiłki do swojego jadłospisu, ale nie każdy odżywia się zdrowo i prawidłowo. Wielu osobom brakuje w organizmie podstawowych składników mineralnych, jak na przykład potasu.

Czym jest potas? Potas to składnik mineralny, który naturalnie występuje w przyrodzie, w tym również w organizmie człowieka, w którym potas jest praktycznie wszędzie: wewnątrz komórek, w przestrzeni międzykomórkowej, w chłonce, krwi i limfie. Jego obecność jest niezbędna do poprawnego funkcjonowania organizmu ludzkiego i dlatego należy go dostarczać wraz z spożywanym pokarmy. Ponadto potas razem z chlorem i sodem są kationami całkowicie rozpuszczalnymi w wodzie, które w większości tworzą ludzki organizm. Ażeby gospodarka wodna była zachowana w korzystnym dla każdego człowieka stanie niezbędna jest stała równowaga, którą mogą zapewnić tylko odpowiednie proporcje ilościowe zawartości tych trzech zasadniczych minerałów.
Dzięki obecności potasu w organizmie możliwe jest sprawne przewodzenie impulsów między komórkami nerwowymi. Potas bierze również udział w produkcji białek, a te z kolei odgrywają bardzo dużą rolę w tworzeniu narządów. Bardzo łatwo przedostaje się poprzez błony komórkowe dzięki czemu jest doskonałym transporterem wszelkiego rodzaju substancji pomiędzy komórkami. Dodatkowo pobudza wydzielanie insuliny oraz uczestniczy w spalaniu węglowodanów i białek. Ile dziennie potrzebujemy tego składnika, aby nasze ciało mogło funkcjonować prawidłowo? W zależności od naszego wieku potrzebne jest nam: 390-1275 mg – noworodki, 550-1650 mg dzieci do lat 6, 1000-3000 mg dzieci do 9 lat, 2000-2500 mg nastolatki, a osoby dorosłe potrzebują aż 3500 mg potasu dziennie. Owszem jak widać jest to całkiem spora ilość, a więc powstaje pytanie skąd wziąć takie ilości potasu?

Po pierwsze niektóre pokarmy bogate są w ten składnik. Dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta oraz wypijanie dziennie około 2 litrów wody mineralnej. Większość suszonych owoców, warzyw, a także owoce zawiera potas. Najwięcej tego składnika można znaleźć w pomidorach, cytrusach, ziemniakach i warzywach zielonych. Także mleko i mięso zawierają pewne ilości tego składnika.
Jakie mogą być skutki niedoboru potasu w organizmie? Tych może być wiele, ale najgroźniejsze to zaburzenia rytmu serca, a czasami uszkodzenia komorowe, skurcze mięśni – szczególnie uciążliwe w nocy skurcze łydek, gromadzenie wody w organizmie, nerwowość, problemy z koncentracją, uszkodzenie nerek, problemy ze snem, a także nadciśnienie tętnicze, zatrzymanie serca – może wystąpić w przypadku krytycznego niedoboru potasu, nudności, bóle brzucha, utrata apetytu, trądzik u osoby dorastającej oraz nadmiernie sucha skóra, czy wydłużony czas gojenia ran. Jak widać są to poważne objawy, które mogą doprowadzić do tego, że w końcu jakaś choroba nas pokona.
Ale idąc w drugą stronę z potasem nie można też przesadzać, bowiem istnieje wiele skutków przedawkowania potasu, które są groźne dla organizmu. Należą do nich między innymi: zaburzenia rytmu serca, mrowienie ust i języka, osłabienie siły rąk i nóg  często opisywane jako nogi „jak z waty”, a także problemy z koncentracją, i zbyt niskie ciśnienie. Mogą one być podobne do niedoboru potasu, ale gdy zażywamy na przykład suplementy diety z tym składnikiem jednoznacznie będzie to nadmiar potasu, dlatego warto trzymać się sztywno zalecanych dla nas dawek tego składnika.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*