Łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty Tag: ból w łokciu    łokieć tenisisty

Schorzenie nazywane jest potocznie „ łokciem tenisisty”, jednak jego medyczna nazwa to Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.  Problem ten rzeczywiście dotyka osoby grające w tenisa, jednak jest to tylko niewielki odsetek pośród wszystkich chorych.

źródło: http://zwierciadlo.pl/2011/zdrowie/joga-i-sport/kontuzja-jak-sobie-z-nia-poradzic

Łokieć tenisisty występuje najczęściej u osób w przedziale wiekowym 30 -65 lat. Na tą dolegliwość narażone są osoby które pracują wiele godzin dziennie przy komputerze, wykonują zawody wymuszające powtarzające się często ruchy nadgarstka nadgarstka np. wyprost oraz ruchy  podobne jak podczas wkręcania śruby. Młode mamy, które noszą na ręku dzieci również mogą cierpieć na to schorzenie. Problemy z łokciem tenisisty mogą również pojawić się na skutek nieumiejętnej gry w w badmintona, squasha i ping-ponga, a także po ćwiczeniach wioślarskich.

Objawy

Klasycznym objawem zapalenia zapalenia bocznego nadkłykcia kości ramiennej jest ból w okolicach łokcia, często uniemożliwiający zginanie ręki. Za głównych sprawców kłopotów uważa się mięśnie z grupy bocznej przedramienia (prostownik promieniowy krótki i długi nadgarstka, odwracacz, mięsień ramienno-promieniowy) i z grupy tylnej (prostownik palców, prostownik palca małego i prostownik łokciowy nadgarstka).  Zmiany chorobowe pojawiają się w miejscu przyczepu więzadeł  i ścięgien do kości, gdzie w jednym punkcie umocowane są dwa mięśnie ręki –  zginacz i prostownik. Mięśnie te odpowiedzialne są za prostowanie nadgarstka. Jeśli siły działające na te struktury są zbyt duże, dochodzi do przeciążenia mięśni. Pierwsze objawy, które sygnalizują, że zaczyna dziać się coś niepokojącego to dyskomfort pojawiający się dzień po intensywnym wysiłku. Pierwszych objawów nie należy lekceważyć, ponieważ mimo, iż na początku są one niewielkie, bardzo szybko nasilają się. Zaniedbanie może doprowadzić do takiej sytuacji, że zaczną pojawiać się trudności podczas wykonywania nawet prostych czynności, takich jak podanie ręki na przywitanie, podniesienie szklanki  z napojem . W takich wypadkach ból przestaje ustępować, nawet po odpoczynku.
Leczenie

Doraźnym środkiem leczniczym są okłady z lodu, leki przeciwbólowe i przeciwzapalne. Są to jednak środki które nie leczą przyczyn choroby, a jedynie zmniejszają lub czasowo usuwają jej objawy. Aby leczyć przyczynę schorzenia stosuje się fizykoterapię i odciążenie stawu za pomocą specjalnych opasek – warto jednak pamiętać, że niewłaściwe założenie opaski może pogorszyć sytuację. Istnieją też nowoczesne metody leczenia: terapia falą uderzeniową (ESWT), iniekcje z płytko-pochodnych czynników wzrostowych (Recover System) i mini inwazyjna metoda Topaz z użyciem elektrody generującej energię fali radiowej. Metody te stymulują proces regeneracji uszkodzonego ścięgna. Jeżeli jednak poprawa nie nastąpi podczas takiego leczenia pozostaje operacja polegające na odcięciu wspólnego przyczepu zginaczy przedramienia.

Profilaktyka

Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć – warto zatem zadbać o prawidłową pracę nadgarstka podczas wykonywania codziennych czynności. Osobom pracującym przy komputerze zaleca się stosowanie podkładek pod nadgarstek podczas używania myszki czy klawiaturze, a praca była wykonywana jedynie palcami. Podczas pracy powinno się unikać takiego ułożenia ręki, które sprawia iż odczuwamy napięcie w nadgarstku lub przedramieniu. To samo dotyczy wszystkich osób pracujących regularnie przy pomocy jakichkolwiek narzędzi – należy tak układać rękę, aby maksymalnie odciążyć nadgarstek. Dodatkowo warto wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie prostujące nadgarstek i palce, takie jak zginanie nadgarstka przy wyprostowanym łokciu i kilkunasto-sekundowe naciąganie mięśni i ścięgien czy kilkukrotne powtarzanie ruchów obrotowych (jak przy wykręcaniu żarówek) przy zgiętych łokciach.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis